ADAC téligumi-teszt 2013
Az ADAC legfrissebb, 2013-as téligumi-tesztje során a tavasszal már kipróbált méreteket szemelték ki maguknak a szakemberek, így ismét a megszokott
185/60R15-öt és a leginkább nagyobb autók kategóriájába sorolható
225/45R17-est szedték darabokra a német autóklubnál. Meglepetést pedig nem hozott a füstös párbaj, ugyanis a
Continental diadalmaskodni tudott mindkét méretben (hiába a
Michelin elsőbbsége a nyári gumiknál a 185-ös méretben, a franciák most lemaradtak az aranyról).
Bár sok autós még csak nem is hallott az ADAC tesztjeiről, a német autóklub fontos küldetést teljesít azzal, hogy éves rendszerességgel beszámol a különböző abroncsgyártók termékeinek eredményeiről. Az átfogó összehasonlításból ugyanis nagyokat csemegézhetnek azok, akik az aktuális csere időszakában új téli gumit szeretnének vásárolni.
Hazánkban a téli gumira történő átállást a törvényi háttér szinte sehogy sem szabályozza, ezért sokan elbliccelik a gumiabroncsok cseréjét. Bár több kezdeményezés is volt arra nézve, hogy kötelezővé tegyék a hidegebb viszonyokra tervezett gumik használatát, mindezidáig csak útmutatásokat kaphattunk a honatyáktól. A Magyar Gumiabroncs Szövetség persze folyamatosan lobbizik az ügy érdekében, hiszen a 2012-es adatok szerint az autósok 40 százaléka nem cserélte téli gumira a nyári abroncsokat, ami akkor is rémisztő szám, ha pontos adat nincs arra vonatkozólag, hogy a nem megfelelő garnitúra használata hány balesetet okozott.
Persze a hirtelen leeső hó és a hideg időjárás sok bliccelő véleményét megváltoztatja, és ilyenkor elkezdődik a hosszas kapkodás: milyet vegyek, honnan vegyek, mire figyeljek? Ők néha saját magukon tapasztalják, hogy a nyári gumi jobban csúszik a téli időszakban, hiszen más a mintázata és más a profilmélysége is; ahol a téli megtapad, ott a nyári megcsúszik.
A gyártók minden évben komoly fejlesztéseket végeznek annak érdekében, hogy a gumiabroncsok a szélsőséges időjárásokat is kibírják, és hogy működés közben halkak és takarékosak legyenek.
Az ADAC rendkívül sok tényezőt figyelembe vett a téli gumikra vonatkozó tesztje során, és az elemzési szempontok közé berakta a száraz és vizes úton való viselkedést, a zajosságot, a fogyasztást, a kopást, valamint a havas és a jeges utakon történő reakciókat. A súlyozások is megváltoztak, mégpedig a következőképp: a száraz 15 százalékban, a vizes út 30 százalékban, a zaj 5 százalékban, a fogyasztás és a kopás 10-10 százalékban, a havas út 20 százalékban, a jeges út pedig 10 százalékban számított be.
Az ADAC szakemberei a 190 kilométer per óráig használható 185/60 R15-öst egy Volkswagen Polón, míg a 210 kilométer per óráig használható 225/45 R17-est egy Skoda Octavián tesztelték; ez a két méret teszi amúgy ki az eladott autógumik jelentős hányadát.
A táblázatokat látva az első, amire fel kell hívni a figyelmet, az a német osztályozási rendszer sajátossága (leginkább a magyarhoz viszonyítva): náluk ugyanis nullától távolodva egyre rosszabbak az értékek, vagyis ami 0,5 és 1,5 között mozog, az az ADAC-nál kiváló. 1,6 és 2,5 között jó, 2,6 és 3,5 között közepes, 3,6 és 4,5 között elégséges, míg 4,5 és 5,5 között elégtelen az osztályzat. A német autóklub csak ezeket a számokat adta meg, miközben a konkrétan mért értékeket nem hozták nyilvánosságra; ez jelenti egyúttal azt is, hogy a különböző évek tesztjeit nem érdemes összehasonlítgatni egymással.
185/60 R15
A kisebb, kompakt autókra jellemző 185/60 R15-ös méretnél tizenhét márka gumiabroncsait hasonlították össze, és az első hét helyezett kitűnően vagy jól teljesített a teszt során (leszámítva a zajszintet, amely a téli gumiknál a kialakítás miatt alapból nehezen csökkenthető).
Az első négy helyet négy komoly világmárka szerezte meg: a
Continental WinterContact TS850 hátát ezúttal a Dunlop, a Firestone és a Michelin nézte (ebben a kategóriában!). Általánosítani persze így sem szabad, hiszen előfordult, hogy adott gyártó két különböző mintázata más és más eredményt produkált a tesztek során. Vonalvezetésnek persze jó lehet.
A tizenhét márkából csak két gumiabroncs nem kapott megfelelő osztályzatot: a hazánkban is népszerű Kormoran mellett a Marangoni modelljei teljesítettek elégtelenül. Mind a két márka autógumija elveszítette a tapadását a vizes útburkolaton, ami az élő szituációkban az utasok életének veszélyeztetését jelentheti. Kicsit furcsa, de a két megbukott márka gumiabroncsai egyáltalán nem vagy nem számottevően olcsóbbak néhány konkurenshez képest (például a feltételesen ajánlott Nexen Eurowin 600-hoz viszonyítva).
A 185/60 R15-ös méretet amúgy olyan autókon használhatjuk, mint az Audi A1, a Citroen C3, a Fiat Punto, a Hyundai i20, a Mini, a Nissan Micra, az Opel Agila/Corsa/Meriva, a Peugeot 208/1007, a Renault Clio/Modus/Mégane, a Seat Ibiza, a Skoda Fabia, a Suzuki Swift, a Toyota Yaris vagy a tesztnél is használt Volkswagen Polo.
225/45 R17
A híresebb és a kevésbé patinásabb gyártók nemcsak a kisebb gumiknál, hanem a 225-ös esetében sem tudtak mit kezdeni a zajszinttel, ami ennél a méretnél sem hozott sem kiváló, sem jó eredményt.
A tizenöt gyártó kínálatából szemezgető teszten a Continental aranyérmének a Bridgestone, a Michelin és az Uniroyal örült a legkevésbé; még hátrébb pedig a Goodyear, a Dunlop és a Pirelli.
Az első tizenkét helyezettről elmondható, hogy viszonylag korrekten teljesítettek az ADAC tesztjén, az utolsó három helyezett azonban a kelleténél több piros pontot kapott. Az Interstate és a Sailun ráadásul a nem ajánlott kategóriába kerültek: a nedves úton mindketten megcsúsztak, előbbinek ráadásul a hó, utóbbinak pedig a száraz út sem tetszett a bevetés során.
A 225/45 R17-est sok más mellett olyan autóknál használhatjuk, mint az Audi A3/A4/A6/TT, a Chevrolet Evanda, a Citroen C4, a Ford Focus/C-Max/Mondeo/Galaxy, a Honda Civic, a Kia Ceed, a Mazda, a Mercedes B/C osztály vagy az Opel Astra.
A tesztben szereplő téligumikat megtalálja
itt.
Forrás: adac.de