Milliárdos autótenger, elképesztő nyersanyagigény
Pár évvel ezelőtt olvashattuk, hogy a világon futó autók száma elérte az egy milliárdot. Ez azt jelenti, hogy egy milliárd autónál lépnek fel gumiabronccsal kapcsolatos problémák és igények.
Természetes az ilyen esetekben, hogy a megoldás közel sem lesz természetes, és a gyártók már jó ideje kénytelenek mesterséges helyettesítőket használni annak érdekében, a folyamatosan növekvő igényeket ki tudják elégíteni. A kaucsukfa felhasználásával készülő kaucsuk ugyanis hiánycikk az egyre növekvő ipari termelés miatt.
A környezetbarátnak semmiképp sem nevezhető módszer ráadásul a minőséget is érinti, és a kutatás-fejlesztéssel foglalkozó részlegek mindig is keresték a hatékony válaszokat a problémára.
Ahogy korábbi cikkünkben is említettünk (
A pitypang lehet a gumigyártás jövője), a Continental ezt a pitypangból kinyert tejnedv alternatív felhasználásában találta meg, és úgy tűnik, hogy a németek kiváló választ adtak a kérdésre.
Nos, azóta kiderült, hogy a Bridgestone-nál sem tétlenkedtek.
100 százalék kaucsuk
A Bridgestone október elején jelentette be, hogy megannyi kísérletezés után sikeresen kifejlesztettek egy 100 százalékban természetes, mesterséges helyettesítők helyett kaucsukot tartalmazó gumiabroncsot.
A világhírű japán vállalatnál a parthenium argentatum (rövidebb nevén guayule) nevű növényből szeretnék kinyerni a gumigyártáshoz szükséges kaucsukot, és ahogy a Continental-nál, úgy itt is sikerült végül megtalálni erre a módszert. A dolog azért nem egyszerű, mert ki kellett kapcsolni az adott növény alvadásért felelős génjét, és meg kellett találni a megfelelő protokollt a gyártáshoz.
A Bridgestone Technical Centerben, Japánban készült gumiabroncsokhoz az egyesült államokbeli Arizonában előállított guayule kaucsukot használták fel.
A cég amúgy néhány hónappal korábban is megpróbálta ugyanezt véghezvinni, akkor épp Rómában gyártottak teljes egészében guayule kaucsukból készült gumit. Fontos leszögezni: nemcsak egy adalékanyag volt a sok közül a guayule kaucsuk, hanem az egész gumiabroncs abból készült, a peremtől egészen a futófelületig.
A cégnél kihangsúlyozták, hogy ez egy világra szóló eredmény egy világszerte ismert problémával kapcsolatban.
Mi az a kaucsuk, és hogyan nyerhető ki?
A kaucsuk a gumiabroncs egyik legfontosabb alapanyaga, amit a kaucsukfa mellett egy sor más növényből is ki lehetne nyerni (az említett pitypang mellett az eperfalfélékből vagy épp az őszirózsafélékből), de sokáig csupán az előbbi kapcsán rendelkeztünk a szükséges technológiával.
Más esetekben a tejnedv kinyerése nem volt elég kifizetődő ahhoz, hogy gazdaságosan elő lehessen állítani kaucsukot.
A kaucsukfa amúgy is adott is volt, amire bizonyíték, hogy a 18. században az ebből készült rugalmas anyagok láttán találta ki a latex elnevezést a francia Charles Marie de la Condamine. Igen, nevének emlékét az óvszer (kondom) őrzi.
Mint ismeretes, a mexikói őslakosok ebből készült labdákkal játszottak, és ezt már a 16. században feljegyezték.
Csakhogy a kaucsukfa képtelen kielégíteni a növekvő keresletet, és az Amazonas és Orinoco folyók mentén található gumifák nem tudnak elég természetes alapanyagot biztosítani a gyártóknak.
Ahogy fentebb is írtuk: több mint egymilliárd autó gurul napjainkban a világ országútjain, és csak 2015-ben több mint 66 milliót szereltek össze. Sokszor négy darab gumiabroncs ez...
Hogy miért volt olyan nehéz megtalálni az ilyen alternatív megoldásokat?
Azért, mert nem elég csupán "megfejni" az adott növények tejnedvét ahhoz, hogy abból azonnal felhasználható kaucsuk legyen. Az ipari termeléshez szükséges változathoz precíz folyamatokra és vulkanizálásra van szükség, hogy a végeredmény, maga a természetes alapanyag megfelelő minőségű legyen.
Most, hogy a Continental és a Bridgestone is úttörő eredményeket ért el, megnyílt az út az alternatív megoldások felé.
A guayule amúgy egy Texas és Mexikó sivatagos területén található, ezüstös levelekkel és kis, fehér virágokkal rendelkező növény, amely kevésbé allergén, mint a kaucsukfa, vagyis nemcsak az autógumik, hanem az olyan orvosi eszközök esetében is alternatívát jelenthet, mint a sebészkesztyűk vagy épp katéterek.
Természetesen vs. mesterséges
Szerencsére a 21. század nemcsak az olcsó utánzatokról, hanem a zöld fejlesztésekről is szól, ahogy egyre fontosabbnak érezzük a természetes megoldások térnyerését.
A Bridgestone-nak hosszú távon az a célja, hogy megfelelő módon ki tudja szolgálni a minőségi gumiabroncsok utáni folyamatosan növekvő keresletet, és hogy mind több és több autógumihoz használhasson fel természetes kaucsukot.
A Bridgestone Csoportnak amúgy egy 114 hektáros földterülete is van az arizonai Eloy környékén, ahol egy komplett farmot építettek fel annak érdekében, hogy kiváló minőségű guayulét termeszthessenek. Viccesen azt is mondhatjuk, hogy így lesz egy gumigyártónak mezőgazdasági leányvállalata...
A cég kiemelte, hogy a jövőben komoly kutatásokat indít, hogy kidolgozza a legjobb olyan keverékeket, amiknek alapját a guayule kaucsuk adja.
A Bridgestone azt szeretné, ha 2050-re szinte teljesen egészében le tudnák váltani a mesterséges alapanyagokat, hogy az összes autótulajdonos teljesen természetes gumiabroncsokkal szerelhesse fel autóját.