Hírek > Goodyear Eagle 360

Amikor a gömb alakú kerekeken lebegő autó nem tűnik megvalósíthatatlannak

Bármennyire is nehéz elhinni, a legmodernebb önjáró autók után is van hova fejlődnie az autóiparnak. Valami új, valami nagyon látványos kellene, ami tényleg óriásit szólhat.

A Goodyear megpróbálkozik vele. Meg akarják valósítani a lehetetlent. Filmekben ugyan időről időre visszaköszön a gömb alakú kerékkel ellátott autó, azért ez a való életben - egyelőre - kivitelezhetetlennek bizonyul. Ezzel a kijelentéssel még várjunk egy kicsit.

Elég fura lenne egy autó négy kerékkel, amik nem kapcsolódnak semmilyen formában a kocsihoz. A kerék az Eagle-360 névre hallgatna, a Goodyear elképzelése pedig az, hogy a gumiabroncsokat mágneses mező kötné össze a karosszériával. Szóval körülbelül arról van szó, hogy lebegne a kocsi. Belevágtak, hogy a lehetetlenből lehetséges legyen. És eddig úgy néz ki, sikerülhet is neki. Persze akár évtizedek kérdése is lehet a megvalósítás, azért a koncepció elég jónak tűnik. A cég a tervekről már videót is készített.


Ez mind szép és jó, de mi értelme van ennek egyáltalán?

Nagyjából megkönnyít mindent, ami a vezetéssel kapcsolatos. Az automata váltós autók már így is különösen könnyen vezethetők, hát még akkor, ha mondjuk Eagle-360 kerekeken lebegnek. Ez ugyanis lehetővé tenné az autó számára azt, hogy bármilyen - tényleg bármilyen - irányba mozogni tudjon. Mondjuk helyben meg is fordulhat. Nem lenne többé csak előre és hátra, a parkolás pedig iszonyú egyszerű művelet lenne. Így a rutintalan sofőrök mögött nem állna kétszáz méteres sor, amikor épp élet-halál harcot vívnak az autójukkal, hogy beférjenek két másik közé. De hogy lehet az, hogy a gumik nem gurulnak ki a kocsi alól? Erre is megtalálták a megoldást: a kerekek három oldalról zárt térben lennének.

És mit tud még?

A gumik lassabban kopnak el. Jó, ezt már sok gumiabronccsal foglalkozó cég ígérte… Az Eagle-360 viszont olyan beépített szenzorral működne, ami figyeli a gumik állapotát. Emellett pedig a rendszer képes az abroncsok megfordítására, így azok menet közben másik felületen érnek majd az aszfalthoz.


Kell lennie valamilyen hátrányának is…

Mint ahogy mindennek, sajnos ennek is van. Az egyik, hogy a feltalálók már évtizedek óta próbálják megoldani ezt a problémát, eddig sikertelenül. A másik dolog, ami szintén gondot jelenthet pedig az, hogy a gömb alakú kerekek túl nagy helyet foglalnának el az autó hasznos térfogata alól.

A sorozatgyártás valószínűleg nem a közeljövőben fog megkezdődni, szóval egy kicsit még várnunk kell. Sőt, spórolni sem ártana. Mindössze két dolog biztos a koncepcióval kapcsolatban: az ötlet hatalmas, a fejlesztés pedig durván drága lesz.


© 2004, gumidirekt.hu Kft.
Minden jog fenntartva!