ADAC nyári gumi teszteredmények 2018: középmezőnybe szorultak a nagyok
Most merje valaki azt mondani, hogy a gumiabroncsok között mindig a Continental nyer! Az ADAC nyári gumiabroncs tesztjén idén a japán Falken diadala a leghangosabb, de a teszt során a Kleber is kellemes meglepetéseket okozott.
Az ADAC tesztje 60%-ban autópályán, 40%-ban pedig országúti körülmények között zajlott. 15.000 kilométeren át egy VW Golf VII 2.0 TDI és egy Ford Fiesta koptatta a 205/55 R16-os, valamint a 175/65 R14-es méretű gumiabroncsokat.
A teszt, az abroncsok száraz úton történő kezelhetőségét, nedves úton való tapadását illetőleg "felúszását", zajkibocsájtását, valamint fogyasztási- és kopási mutatóit vette figyelembe. Az előbbi tényezők súlyozott átlagából született pontszámok nyújtotta végső kép pedig az idei, 2018-as nyári gumi teszten több gyártó esetében is meglepő eredményekkel szolgált.
A teszt az abroncsok alábbi tulajdonságait vizsgálta:
-kezelhetőség száraz úton (20%),
-nedves tapadás (40%),
-zajkibocsájtás (10%),
-fogyasztási mutató (10%),
-kopási mutató (20%).
Mindezt figyelembe véve jöttek ki elég érdekes eredmények, annak ellenére, hogy a végeredményt a tulajdonság-értékek súlyozott átlaga adta ki.
A japán Falken diadala idén a leghangosabb, de a teszt során a Kleber is kellemes meglepetés
Az idei 2018-as nyári szezon a Sumitomo leányvállalata, a végig kiegyensúlyozott teljesítményt felmutató
Falken Sincera SN832 Ecorun "nagy bulija" lett.
A Falken szinte a semmiből nyerve, a kisméretű 175/65 R14-esek között 2.3 ponttal, megérdemelten szerezte meg az első helyet. A szintén középkategóriás
Semperit Comfort-Life 2-jének 2.4-es elért pontszáma pedig a 2. helyre volt elég, egy fejhosszal megelőzve a prémium márkákat.
Ez a tendencia az idei nyári teszten azonban általánosnak mondható, mivel az elérhető árfekvésű márkák, a már megszokott teszteljárás- és minősítési szempontok alapján, mindkét kategóriában közel ugyanolyan eredményeket tudtak felmutatni, mint a prémium gyártók abroncsai.
Persze ettől még korai volna kajánul mosolyogni, hogy miért is fizetné meg valaki az árkülönbözetet, amikor a középkategóriásnak tartott gumiabroncsok közel azonos minőséget jelentenek. Érdemes belegondolni, hogy a tesztek mégis csak tesztek.
A valós életben pedig nagyon is számít, hogy a gumiabroncs gyártója megspórol-e ezt-azt a gumikon, vagy inkább többet kér értük, ám ténylegesen csúcsminőségű anyagokat használ, jelentős összegeket költve a kutatás-fejlesztésre!
A prémium kategória esetében ugyanis nem is feltétlen a hosszú élettartam számít, mint inkább az, hogy mennyire tapad az úton, milyen vezetési élményt biztosít, vagy mennyire marad biztonságos kopott állapotban is.
Az ADAC ebben az évben 14-féle nyári gumiabroncsot tesztelt
A
175/64 R14-es, kisméretű gumiabroncsok ajánlott kategóriájában szereplő márkáinak jelentős része sajnos elvérezni látszik a nedves úton, vagyis közel gyenge teljesítményt mutatott.
Bár a Continental száraz és (szemben a többi 11 vizsgált abronccsal) nedves úton is brillírozott, azonban gyengébb futásteljesítménye miatt idén büntették az ítészek a neves márka gumiját.
A Kleber Dynaxer HP3 egy igazi mélyrepülésből kezd magához térni, ugyanis 4 éve még a nem ajánlott kategóriát nyomta utolsó helyen ugyanebben az abroncsméretben, most pedig összesítésben 2.8 ponttal, száraz úton holtversenyben végzett a Vredestein T-Trac-2-jével.
A Kleber gumiabroncs jó menettulajdonságaival olyan gyártók gumijait körözte le, mint a Pirelli, a Continental vagy a Goodyear.
A kisebb gumik esetében tehát elmondhatjuk, hogy a prémium kategóriába tartozó abroncsokat igencsak szorongatják a többiek. Valahol érthető is, hiszen már 2014 óta egyre inkább a nagyobb, R16-os és R17-es méretek uralják az európai piacokat. Főként a városi crossoverek, SUV-ok rohamos terjedésének köszönhetően, de már a személyautóknál is egyre ritkább, hogy R16-os méret alatt legyenek kaphatók a hosszabb távra tervezett járművek.
A kisebb abroncsok jellemzően olyan kisautóknál találhatók meg, amelyeket rövidebb távokra, városi közlekedésre szántak. Az igazán nagy hasznot a gyártók a nagyobb abroncsméreteknél tudják realizálni, tehát nekik is érdekük arrafelé terelni a piaci trendeket.
Ez pedig meglátszik a fejlesztéseken: ahogy az R16-os méret alatti abroncsok egyre kisebb piaci részesedéssel bírnak, úgy fókuszálják innovációs képességüket a gyártók a nagyobb gumiabroncsokra.
A nagy méretben most is megmaradt a prémium gyártók egyeduralma
Az ADAC tesztje pontosan azt mutatja, hogy a prémium gumik gyártói a nagyobb gumiabroncsot használókat célozzák egyre inkább. Elvégre, aki kifizeti egy személyautó árának másfél-kétszeresét egy városi crossoverre, az sokkal inkább hajlandó lesz a gumiabroncsból is prémiumot vásárolni.
Bár a
Michelin Primacy 3 minden területen kimagasló teljesítménnyel vitte el a pálmát, nagyméretben idén sok a holtverseny, valamint a közel megegyező teljesítmény a "jók" között.
Két márka (Vredestein, Infinity) is elhasalt az ADAC nagy sebességű tesztjén, emiatt csak feltételesen ajánlott lett (a gumiabroncsoknak a sebesség és terhelési indexnek megfelelő, szabványban előírt ideig tartó terhelést kell elviselniük, az ADAC teszt jóval szigorúbb a szabványnál)
A Bridgestone közismert Turanza T001 Evo-ja 2.3 ugyanazt a "jó" értékelést kapta, mint a Continental PremiumContact 5 és a középkategóriás, egyébként meggyőzően kiegyensúlyozott teljesítményt hozó Firestone Roadhawk gumija, valamint még szintén a "jók" kategóriájában, a Semperit Speed-Life 2-je 2.4 ponttal végzett holtversenyben a jól ismert Hankookkal.
A
205/55 R16-osok kategóriájának érdekessége, hogy a nagykategóriájú első helyezett Michelin Primacy 3, kopásállóság tekintetében magasan kategóriája felett végzett.
Ezzel az eredménnyel, a lista végén kullogó Infinity Ecosis-t igen jelentős és elgondolkodtató 20.000km-el előzte meg, valamint e téren még mezőnytársaival szemben is igen kiemelkedő eredményt produkált.
Az ADAC teszteredmények alapján kijelenthetjük, hogy az új nyári gumik közül csak arról tudhatunk biztosat, amik szerepeltek a teszteken – ha olyan gumiabroncsot vennénk, amely kimaradt, inkább válasszunk prémium, vagy kipróbált középkategóriás márkát, azzal aligha foghatunk mellé!