Hírek > Titokzatos jelek a gumin, avagy mit is jelentenek a gumiabroncs jelölései

Ha tíz autóst megkérdezünk, az autója gumiabroncsán mit is jelentenek azok a fura számok és betűk a márka nevén túl, valószínűleg sokan vakarják majd a fejüket.

Két részes cikkünk első felében a legalapvetőbb jelzésekkel foglalkozunk, mint amilyen a gumiabroncs profilja, az abroncs mérete vagy a gyártó neve, a második cikkben pedig az abroncstípus jelzéseket vesszük sorra.

Az ember általában ugyanis csak abroncscsere során szembesül vele, hogy nincs teljesen tisztában a gumiabroncsa speciális tulajdonságaival és rövidített jelzéseivel. Márpedig a számtalan jelölés és adat tengerében bizony gyakran elvész az úrvezető.

Cikkünkben ezért most összeszedtük a leggyakoribb rövidítéseket, hogy lekoptassuk a misztikus mázat, mert igenis van mögöttük rendszer és logika.

Az abroncsokon található jelölésekről leolvasható minden adat, ami alapján kiválaszthatjuk a számunkra ideális autógumit.

A gyártó neve és a gumiabroncs profiljának neve

Az abroncs oldalfalán futó széles sávban a legszembeötlőbb felirat egyértelműen a gyártó logó vagy márkaneve, valamint ezt követve leolvasható az adott gyártó, adott gumiabroncs-profiljának (pl. PremiumContact 6, vagy ContiSportContact 5) a neve, amelyhez nem is szükséges egyéb magyarázat.

Abroncs méret

Az abroncson található kiemelt jelölések közül, talán kiegyezhetünk abban, hogy a legismertebb adatkombináció, a méretek jelölése, amely szintén az abroncs oldalfalának középső, széles sávjában található és több számot is tartalmaz.

Az első, per-jel előtti szám, az abroncs szélességét mutatja, mm-ben megadva, pl. 185/, vagy 205/. Az ezt követő szám-betű-szám kombinációból az első szériaszám egy százalékadatot jelöl, amely az abroncs oldalfalának magassága és a szélessége közti arányszámból adódik. (egy /60-as gumiabroncs esetén az oldalfal magassága 60%-a szélességnek)

Az ezt követő, a gumi szerkezetének felépítésére utaló betű ma már leginkább "R", vagyis Radial. Találkozhatunk még "ZR" jelzéssel is, amely a nagy sebességű abroncsok (V sebesség index felett) tradicionális jelölése.

Az utolsó szám a keréktárcsa átmérőjét (col) jelzi.

Az abroncs méretet egy különálló szám és betű kombináció követi a sorban, ez az adat a terhelési és sebességindex.

Terhelési és sebességindex

A gumi megengedett legnagyobb terhelhetőségét valamint a megengedett maximális sebességértékét egy szám és betű kombináció jelzi, amely a gumi oldalfalán található, közvetlenül a gumiméretet követően. Pl. 91V értékeknél ez 615kg összterhelhetőséget és 240 km/h végsebességet jelent.

Terhelési indexet számmal jelölik a gumi oldalfalán (LI = Load Index): ez a szám a gumiabroncs megengedett legnagyobb, gyári, előírt nyomásértéken való maximális terhelhetőségét mutatja. Ennek a számnak mindig nagyobbnak kell lennie, mint a járműre előírt maximális össztömeg, vagyis összevetéskor az önsúlyon felül az utasok és a csomag terhét is figyelembe kell venni.

A gyártó ország

A gyártó ország is feltüntetésre kerül minden abroncson, többnyire a DOT-, valamint a gyártó kódja előtt olvasható a szokásos "MADE IN…" formában.

Gyártó kódja

Közvetlenül a DOT (Department of Transportation), felirat utáni kódsorozat, amely a gumiabroncsgyárra, valamint az abroncsméretre és kivitelre utal.

Gyártás dátuma

A gyártás dátumát a gyártó kódja után található, négyjegyű számból olvashatjuk le. Ebből az első kettő számjegy a gyártás hete, a második kettő számot pedig a gyártási év adja, vagyis annak az utolsó két számjegye, pl. 1508, konkrét értelmezése: 2008-as év, 15. hete.

Adott márkára kifejlesztett abroncs

Egyre többen keresik egy-egy adott márka saját abroncstípusát. Ugyanis egyes, a gyártás során felszerelt abroncsok (Original Equipment: OE) kifejezetten az adott márkára lettek kifejlesztve, ezek a homologizációs abroncsok. Jelölések márkától függően, pl.:

• M0 - Mercedes kivitel, vagyis Mercedesre homologizált abroncs,
• A0 - Audira homologizált abroncs,
• RE – Renaultra homologizált abroncs,
• VW – Volkswagenre kifejlesztett,
• N0/N1/N2 - Porsche
• */M3 - BMW kivitel

A biztonságosan futó, kiegyensúlyozott kerekek érdekében a gumik kopásának ellenőrzését, valamint az abroncsok le- és felszerelését amennyiben csak módunkban áll, mindig szakszervizben, megfelelő szakemberrel végeztessük el!

Tömlős / tömlő nélküli abroncs jele

Ma már a személy, 4x4 és kisteher szegmensben csak tömlő nélküli (TL, TubeLess) gumiabroncsokat gyártanak. Ipari felhasználásnál azonban még a mai napig léteznek tömlős kivitelű (TT, Tube Type) gumiabroncsok.


© 2004, gumidirekt.hu Kft.
Minden jog fenntartva!