Ugye Önnek is az az elsődleges szempont, amikor téli abroncsot választ, hogy gépjárműve lehetőleg minden szóba jöhető téli időjárási körülmény esetén biztonsággal irányítható legyen?
Bár idehaza nem minden évre jellemző az elhúzódó, kemény, fogcsikorgatóan jeges tél és az egybefüggő, tartósan vastag hótakaró is lassan különlegességszámba megy, a téli gumi kiválasztása előtt mégis sokan alaposan mérlegelünk, abroncs-teszteket bújunk.
Egyáltalán nem mindegy, milyen menettulajdonságokkal rendelkező téli (vagy négy évszakos) gumiabroncs kerül az autónkra!
Milyen gumiabronccsal közlekedhetünk biztonságosan a téli időszakban?
Vajon az a gumiabroncs a legmegfelelőbb, amellyel téli időjárási körülmények között is várhatóan rövidebb féktávval számolhatunk? Vagy az, amellyel az autó irányíthatósága, kanyarstabilitása nem csak száraz, de nedves, havas és jeges felületen is egyaránt megbízható?
Ugyan az ADAC gumi tesztjeiből évről évre több alkalommal is tájékozódhatunk melyek az adott szezon legjobb abroncsai, mégis az a legjobb, ha elsődlegesen saját gépjárművünket, vezetési tudásunkat (gyakorlottságunkat), stílusunkat valamint lakhelyünk környezeti tulajdonságainkat is figyelembe vesszük a téli autógumink kiválasztásakor.
A legoptimálisabb eset természetesen az volna, ha a gumi lehetőség szerint a legtöbb elvárásunknak megfelelne. Ehhez azonban eleve olyan abroncsot kell tudnunk választani, amelynek a tapadása a lehető legjobb.
De mi az, amitől jobban tapad egy téli gumi, mint a nyári?
Mitől tapad jobban a téli gumi?
A titok egyrészt a gumikeverék összetételében és minőségében rejlik, másrészt a gumi mintázatában, illetőleg abban, hogy a minta annyi havat vegyen fel, ami elég hó-hó kapcsolatot biztosít ahhoz, hogy növelje a tapadási jellemzőket.
Ugyanakkor sokszor láthatjuk azt, hogy míg kiválóan szerepel egy adott gumikeverék és minta tapadás, futásteljesítmény és gördülési ellenállás terén a kisautókra való szériában, a nagyobb kategóriákon már kevésbé képes ugyanazon eredményeket felmutatni.
A régebbi autómodelleken istenített, bütykös téli gumiknak már leáldozóban van, hiszen ma már korán sem a profilkialakítás az elsődleges szempont, ha téli gumikról van szó.
Habár a sok száz, megfelelően egymáshoz kapcsolódó lamellákkal ellátott téli gumival megnövelhetjük gépjárművünk menetstabilitását és optimális keretek között tarthatjuk annak féktávját a hideg, téli időjárási körülmények között is, azonban a gumiabroncs jobb tapadásában már inkább az anyag összetételének jut a nagyobb szerep.
Egy téli abroncs tapadása azonban még mindig két fő tényezőn áll vagy bukik, a profil kialakításán és a gumiabroncs anyagán.
Mi az, amitől egy téli gumi hidegben, hóban és jégen egyaránt jól szerepelhet?
Az új kovasav-vegyület, a szilika, amelyet a Michelin alkalmazott először az abroncsai futófelületében, szilárd halmazállapotban olyan polimerekké alakítható, amely a gumi minőségét és így tapadását is jelentősen javítja. Egy téli gumi pedig akkor igazán jó, ha a tapadáshoz megfelelő mennyiségű havat tud felvenni.
A szilikát tartalmú, rugalmasan formatartóbb összetétel a korábbi kemény autógumikhoz képest havas úton sokkal alacsonyabb gördülési ellenállást-, valamint jobb tapadást és így optimális féktávolságot ugyanakkor megfelelő gyorsító erő-átvitelt eredményez.
A jeges úton a fent említett lamellák küzdenek a gépjármű stabilitásáért, a jobb vonóerő-átvitelért és tapadásért. Ezen tulajdonságok jeges terep esetén nem csak a hegyvidéki, meredek utcákon való közlekedés során kapnak kiemelt figyelmet, így a lehető legoptimálisabb anyagösszetétel megalkotása mellett a megfelelő él-kialakítású és mélységű elasztikus futófelület megtervezése sem elhanyagolható szempont.
Azok számára, akik abroncscsere előtt állnak és bár elsődleges szempontjuk a biztonságos téli közlekedés lenne, de még nem tudtak dönteni az abroncstípust illetően, vagy négy évszakos abroncs vásárlásán gondolkodnak, talán a
2018-as ADAC téli gumi tesztek eredményei segíthetnek majd a sikeres választásban.