Ezért és így cserélje le tavasszal az autója téli abroncsait
Egyes, tőlünk nyugatabbra levő országokban akár komoly pénzbírsággal is járhat az, ha valaki elfelejti időben lecserélni az autója abroncsait és nem az adott évszaknak megfelelő gumikkal közlekedik.
A hazai utakon azonban, legalábbis e tekintetben, elnézőbbek a rend őrei, ugyanis nincs érvényben olyan törvényi szabályozás vagy jogszabály, amely előírná a téli-nyári gumik kötelező váltását.
Magyarországon olyan abroncsokkal autózunk, amilyennel akarunk, ha az megfelelő állapotú
Elvileg jogszerűen közlekedhetünk ugyanazzal a téli (vagy nyári) gumival akár egész évben. Csakhogy ez kevéssé ajánlott, és nem éppen a nemzetközi autógumi maffia összeesküvése miatt.
A jármű irányíthatósága, úttartó képessége, féktávolsága és általában a közúti közlekedés biztonsága egyaránt függ az évszaknak megfelelő abroncsok használatától.
Miért cserélje le az autója téli abroncsait?
Érdemes tehát a kérdést felelősségteljesen mérlegelve megközelíteni, többek között annak tudatában, hogy olyan alapvető és lényeges dolgokban térnek el egymástól a nyári és a téli abroncsok, mint például az anyagösszetétel és mintázat.
Ezek az alapparaméterek pedig jelentős hatással vannak nem csak a pénztárcánkra, de saját közúti biztonságunkra is. Márpedig azt könnyű belátni, hogy sokkal jobban megéri az abroncsokat lecserélni, mint a megzúzott karosszéria-elemeket, pláne az egész autót, vagy akár hetekig lábadozni a kórházban.
Következzen most néhány alapvető szempont tehát, hogy miért érdemes lecserélni a téli gumikat.
Nyári gumival alacsonyabb lehet gépjárművének üzemanyag fogyasztása és jobb úttartási képessége
A nyári gumikat eleve magasabb üzemi hőmérsékletre, vagyis a forró aszfaltra tervezik és alacsonyabb szilika tartalmú, keményebb keverékből készülnek. A téli abroncsokat viszont a hidegebb hőmérsékleti és útviszonyoknak megfelelő, lágyabb gumikeverékből állítják elő, így azok ebből adódóan puhábbak.
Ez a puhább összetétel jobb kanyarstabilitást és rövidebb féktávot biztosít az autónak, de csak télies útviszonyok között. Nyáron, az autón "felejtett", eleve lágyabb téli gumi rugalmassága megnő, mélyebb és szélesebb csatornákkal rendelkező futófelülete pedig kiszélesedik.
Az abroncs ezáltal nem csak gyorsabban kopik, de jelentősen romlik az úttartási képessége is, az autó mind száraz, mind vizes úton alulkormányozottá válik, és nagymértékben megnövekszik a féktávolság. A túlzottan lágy abroncs ráadásul az üzemanyag fogyasztására is negatív hatással van.
A rendszeres abroncscsere növeli gumiabroncsainak élettartamát
Ha a téli abroncsok cseréje mellett dönt, érdemes a régi nyári abroncsok futófelületét a felszerelés előtt ellenőrizni. Amennyiben azok futófelületi lamelláinak (profiljának) mélysége kevesebb, mint a törvényileg előírt 1,6 mm, akkor a megfelelő közúti tapadás érdekében javasolt azokat azonnal lecserélni.
Illetőleg, ha 2-2,5 mm közötti a profilmélység, akkor legalább két új abroncsot érdemes vásárolni, és elsődlegesen a gépkocsi nagyobb terhelésnek kitett (így erőteljesebben kopó) hajtókerekeire felszerelni azokat.
Megfelelő kopási mélység esetén is érdemes abroncscserét végezni; előbb az első és a hátsó abroncsokat, majd amennyiben az abroncs futófelületének mintázata megengedi, akkor a bal és jobb oldali gumikat is javallott felcserélni egymással.
Ez egyenletesebb kopást biztosít így növeli az abroncsok élettartamát és jobb irányíthatóságot, stabilabb úttartást is biztosít.
A téli és nyári gumi váltott használata költséghatékonyabb
Egy nyári és egy téli gumi szett használata ráadásul gazdaságosabb is, ugyanis rendszeres, évszaknak megfelelő cseréjükkel a gumik élettartama több mint kétszer olyan hosszú is lehet, mintha ugyanazt az egy szettet használnánk egész éven át.
Ennek az oka a fentebb részletezett fizikai jelenség: a téli gumi nyáron gyorsabban kopik. Persze, amikor nyarat mondunk, akkor valójában azt értjük alatta, hogy "már az árnyékban is folyik rólunk a víz", ami manapság éppen úgy lehet egy kora májusi nap, mint egy késő szeptemberi.
Amiatt pedig, hogy a téli gumi a meleg időszakban gyorsabban kopik, hamarabb megy tönkre folyamatos használattal, mintha két télen át használnánk. Tehát mindenképpen a cserével járunk jobban anyagilag.
Mikor érdemes lecserélnie autója téli abroncsait?
Abban az esetben, ha Ön inkább nap közben használja a gépjárművét, és a napi átlaghőmérséklet eléri, vagy meghaladja a 7-8°C-ot, akkor javasolt az aktuálisan használt téli abroncsokat nyárira cserélnie.
Azonban, ha elsődlegesen inkább a kora reggeli és késő esti időszakban használja gépjárművét, valamint, ha az időjárási viszonyok még napról-napra hektikusan és nagy hőmérséklet intervallumban változnak, érdemes várni az abroncscserével.
A legtöbb megcsúszásos baleset ugyanis jellemzően a reggeli, valamint késő esti, fagypont körüli órákban történik.
Ami biztos, hogy egy-két melegebb, végigautózott tavaszi naptól nem fog teljesen elkopni a gépjárművünk futóművén található téli gumi szett. Azonban az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy március közepe-vége felé megérik az idő arra, hogy egy időre elbúcsúzzunk a téli gumiktól és a megbízhatóság, valamint a jobb futásteljesítmény érdekében nyárira cseréljük az abroncsokat.