Az ADAC 2020-as nyári gumiabroncs-tesztje túl sok meglepetést nem okozott
Az ADAC a napokban fejezte be a 2020-as nyári gumiabroncs-tesztjét, és előre szólunk, senki se számítson túl sok izgalomra.
A gumiabroncsok fejlesztése manapság nagyjából annyi újdonságot hoz, mint az úszósport: időről időre születnek új üdvöskék és pár jól ismert név lejjebb csúszik a ranglétrán, de általában mindenki hozza a formáját.
A középkategóriás gumiabroncsok idén jól szerepeltek
Az ADAC idén a középkategóriás járművek 225/40 R18 méretű nyári gumiabroncsait tesztelte, valamint a középkategóriás terepjárókhoz gyártott 235/55 R17 méretű modelleket.
A legtöbb gumiabroncs ugyan elfogadhatóan magas pontszámot szerzett, de azért 2020-ra is jutott néhány modell, amely sajnos csúnyán leszerepelt a tesztpályán.
225/40 R 18 nyári gumiabroncsok: a Continental és a Michelin vitte a prímet
A 16 tesztelt UHP (rendkívül nagy teljesítményű) gumiabroncs közül egyik modell sem bukott meg ugyan ám érdemben nem hozott messze kiemelkedőt sem. Az ADAC tesztelői összességében négy modellt értékelt "jó"-nak és tizenegyszer osztották ki az "ajánlott" megjelölést.
Szerencsére idén a tesztelt utcai modellek egyike sem mutatta az ebben az árkategóriában mozgó gumiabroncsok egyébként gyakorta jellemző hátrányosságát, amelyet "versenygumik az úton"-nak is szokás nevezni: vagyis a gyenge tapadást nedves úton és ugyanakkor a gyors kopási mutatókat.
A 225/40 R18 méretű abroncsok használóinak azonban így is el kell fogadniuk bizonyos kompromisszumokat, amelyek az alsó középkategóriával járnak.
A Continental és a Michelin versenyfutása
A Continental PremiumContact 6 és a Michelin Pilot Sport 4, a két listavezető, bár fej-fej mellett futottak idén, ezt az eredményt mégis érezhetően más területtel érték el.
Míg a Continental elsősorban a nedves utakon való tökéletes tapadásra összpontosított, addig versenytársa szárazon mutatta a legjobb formáját, és üzemanyag-fogyasztás szempontjából produkált igen kiemelkedő eredményt.
Érdemes pár sorral lejjebb egy pillantást vetni a Pirelli eredményeire. Szárazon és vizes úton összesítve torony magasan verte a két elsőt, de magasabb fogyasztása és kopása miatt nem könyörültek az ADAC mérnökei. Az eset jól példázza, mennyi kompromisszum rejlik egy gumiabroncs fejlesztésében – még mindig nincs mindig, minden körülmények között "legjobb" gumiabroncs.
Az első négy „jó” besorolást kapott abroncs egyébként összességében mind száraz, mind nedves úton kiegyensúlyozott vezetési tulajdonságokat hoztak még a véghatáron is.
A tajvaniak az élre törnek
A világ kilenc legnagyobb gumiabroncs-gyártói között emlegetett, de itthon még kevésbé ismert, tajvani Maxxis Victra Sport 5-öse ismét bizonyított. A nedves és száraz felületen hozott kiegyensúlyozott teljesítményével és jó kopási mutatójával idén egy erős, negyedik helyet stoppolt le magának a nívós mezőnyben. Ezt ráadásul fokozni is tudta, ugyanis 235/55 R17 kategóriában Maxxis Premitra 5-öse szintén kiválóan szerepelve a 3. helyre futott be.
Ugyanis hiába szereztek jó pontokat száraz úton és hoztak jó kopási eredményeket, nedves úton mutatott elkeserítő produkciójuk miatt az összpontozásban hátra sorolódtak.
235/55 R 17 nyári gumiabroncsok: a győztes a Michelin
A középkategóriában sem született a "jó"-nál magasabb besorolás, habár itt azért több gumiabroncs is akadt, amelyeket hajszálnyival kevésbé megbízhatóbbnak találtak az ADAC teszt során.
A legjobb eredményt és a legegyenletesebb teljesítményt kiemelten a Michelin Primacy 4 mutatta idén
A Michelin így nem csak a kopás terén várható 46.700km futásteljesítményével szárnyalta túl versenytársait. Nyomában, de mégis összesítésben is lemaradva második lett a Bridgestone Turanza T005 modellje, 41.400km futásteljesítménnyel.
A Semperit Speed-Life 2 SUV, az Esa Tecar Spirit PRO, a Kleber Dynaxer HP3 és a Continental EcoContact 6 sorrendben 2,7, 2,8 és 3,0-3,0 pontszámmal nedves utakon mutatott gyengeségeik miatt elmaradtak a "jó" általános besorolástól.
A Yokohama BlueEarth RV02 és az EcoContact 6 "ajánlott", a Hankook Ventus Prime 3 és a Kumho Ecsta HS51 alapvetően "jó" menettulajdonságokkal rendelkezik nedves utakon, mégis mind csak kielégítően teljesítettek száraz körülmények között.
Az összesítésben meg is látszik a nyoma, ugyanis ez így csak az "ajánlott" kategóriára volt elég számukra.
A Hankook abroncsa a saját hibájából csúszott le
A Laufenn S-Fit EQ, a Hankook másik márkamodelljét (megérdemelten) idén lepontozták az igen gyér, nedves utakon mutatott menettulajdonságai miatt, valamint a majdnem 45 méteres nedves fékútja okán, amely mezőnyében a legrosszabb produkció volt.
Remélhetőleg az utódja (amelyet bár már piacra dobtak, de a teszt időpontjában még nem volt elérhető) jobban szerepel majd a gyakorlatban, éles viszonyok között.