Megérkezett a tavasz: 2022-ben is tesztelte a nyárigumikat az ADAC
A jó idő beköszöntével megérkezett a Német Autóklub, az ADAC 2022-es nyárigumi-tesztje is. A prémium márkák idén is jól teljesítenek, de találkozhatunk nem várt meglepetésekkel is.
A tavasz beköszönte minden évben ugyanazt jelenti: melegszik az idő, a természet újraéled, a nappalok pedig lassan átveszik az éjszakák felett az uralmat. Az autósok számára azonban a március mást is jelent. Méghozzá változó útviszonyokat, melyekhez a biztonságos vezetés érdekében alkalmazkodni kell.
Ez azt jelenti, hogy elérkezett az idő a nagy tapadású téli gumigarnitúra cseréjére és az évszakhoz illő, új garnitúra megvásárlására. Az azonban, hogy milyen minőségű nyári gumiabroncsokat választunk, egyáltalán nem mindegy.
Sokan ilyenkor tanácstalanul állnak a hatalmas kínálat előtt, szerencsére azonban a Német Autóklub, az ADAC minden évben elkészíti
szokásos nyárigumi-tesztjét, mely minden sofőr számára jó kiindulópontot jelent abban, hogy megtalálják a járművükhöz és vezetési stílusukhoz leginkább illő abroncsokat.
Idén sincs ez másképp, hiszen az ADAC szakemberei 34 modellt teszteltek, melyek egyik fele a kisautókhoz használható, 185/65 R15 H méretkategóriába, másik fele pedig a 215/60 R16 V kompakt osztályhoz tartozik. Az idei évben a prémium márkák hozták a tőlük elvárt színvonalat, ellenben több, olcsóbb abroncs is kellemes meglepetést okozott.
A kisautókhoz tartozó gumik: 185/65 R15 H méret
Az idei teszt során az ADAC szakértői 16 darab 185/65 R15 H méretű gumit teszteltek. Ez a kategória a szinte minden hétköznapi közlekedésre alkalmas kisautóra megfelelő, ennek tükrében tehát nem meglepő, hogy rendkívül népszerűnek számít. Az idei listát hat gumiabroncs vezeti, melyekben megegyezik, hogy különösen kiegyensúlyozott modellnek tekinthetők. Nagy meglepetést okozott azonban, hogy idén a prémium márkák mellett egy olcsóbb márka terméke, a szingapúri Giti egyik nyárigumija is bekerült az élbolyba.
De most nézzük meg, hogyan is teljesítettek az idei év népszerű nyári gumijai a teszten.
A győztesek, melyekkel bármely sofőr biztonságban érezheti magát
Idén a kiemelten ajánlott kategóriában hat gumiabroncs végzett, melyek közül a szakértők a leginkább kiegyensúlyozottnak a
Goodyear EfficientGrip Performance 2 nyárigumit tartották. A győzelem oka, hogy az ADAC tesztjén a Goodyear abroncsának idén sikerült a legmagasabb futásteljesítményt elérnie. Szorosan követi őt azonban a két következő jelölt, a
Bridgestone Turanza T005 és a
Pirelli Cinturato P1 Verde abroncsai. Ezek a gumik főként a száraz és nedves útviszonyok közt mutatott, kiváló teljesítmény, valamint a jó kopási tulajdonságok miatt kerültek az idei élboly dobogósai közé.
Természetesen a maradék három abroncs sem marad el teljesítmény és megbízhatóság terén, hiszen a
Michelin Primacy 4 is kiegyensúlyozott gumi, még annak ellenre is, hogy a teszt során egyik fő kritériumban sem sikerült elérnie a legmagasabb pontszámot. Ettől függetlenül azonban mind száraz, mind a nedves utakon megbízható teljesítményt kínál, és a kopási tulajdonságok tekintetében sem marad el lényegesen a győztesektől.
Hasonló a helyzet a
Dunlop Sport BlueResponse, valamint a sokak számára meglepetést okozó Giti GitiSynergy H2 esetében is. Ezek a nyárigumik is kiegyensúlyozott eredményt produkáltak ugyanis, és az ADAC szakértői nyugodt szívvel ajánlják őket minden autótulajdonosnak.
Akik lemaradtak, de nem menthetetlenek
Attól függetlenül, hogy a következő tíz modell bizonyos kritériumokban kevésbé jól teljesített, még nem jelenti azt, hogy a szakértők egyáltalán ne ajánlanák őket. Érdemes azonban figyelembe venni néhány tényezőt, mielőtt úgy döntenénk, hogy a második vonalas termékek közül választunk, hiszen az ebbe a csoportba került abroncsok más és más területen teljesítenek jól.
Először is fontos, hogy milyen körülmények között szeretnénk használni az adott abroncsokat, másodsorban pedig az is, járművünk milyen teljesítménnyel bír. Harmadrészt pedig saját vezetési stílusunk is számottevő tényező lehet.
Az első négy gumiban, a Laufenn G Fit EQ+, a Continental EcoContact 6, a Firestone Roadhawk és a Semperit Speed-Life 3 abroncsokban például megegyezik, hogy száraz útviszonyok mellett remekül teljesítenek, nedves felületen azonban bizonyos gyengeségeket mutatnak. Érdemes külön megemlíteni a Continental EcoContact 6-ot, mely csak minimálisan csúszott le a dobogóról. Nedves úton valamivel ugyanis gyengébb teljesítményt produkál, ettől függetlenül azonban gazdaságossági és a környezetvédelmi szempontok terén kiemelkedően produkált.
A BFGoodrich Advantage abroncs ezzel szemben száraz és nedves úton is gyengén teljesített, a Falken Sincera SN110 Ecorun és a Vredestein Ultrac pedig a kopási teljesítménye miatt került mindössze a "ajánlott" besorolásba. Utóbbi gumi azonban például száraz és nedves úton is jól teljesít.
A hasonlóan a maradék három nyárigumihoz, melyek közül a Fulda EcoControl HP 2 komoly meglepetést okozott. Magas futásteljesítményének köszönhetően ugyanis különösen említésre érdemes. A Cooper CS7 és a Matador MP47 Hectorra 3 abroncsok azonban a "ajánlott" kategórián belül is a kevésbé jó döntések közé tartoznak.
A kompakt járművek kategóriája: 215/60 R16 V
Idén a szakértők a 215/60 R16 99V méretben 18 gumiabroncsot teszteltek. A méretkategóriában a mindennapi használatra tervezett, kompakt autókhoz találhatunk megfelelő nyári gumikat, például ezek az abroncsok a Ford Mondeo vagy a Volkswagen Passat esetében is jó választást jelentenek.
Összességében a végeredmény ebben a kategóriában is pozitívnak mondható. A 18 tesztelt modellből az ADAC összesen 5-öt értékelt "jó" minősítéssel, 12 pedig "ajánlott" besorolást kapott. Akadt azonban 1 olyan gumi is, melynek sajnos csak az „feltételesen ajánlott” eredményt tudták a szakemberek kiosztani.
Kiegyensúlyozott teljesítményt hoznak a dobogósok
Az ADAC szakértői idén 5 gumiabroncsot soroltak a 215/60 R16 99V kategórián belül a "jó" minősítés alá. Ez azt jelenti, hogy ezek a nyári gumikat minden szempontból kiegyensúlyozottan teljesítettek és bármelyik sofőr számára ideális választást jelentenek.
A Michelin és a Bridgestone száraz úton ráadásul különösen meggyőző teljesítményt nyújtott, míg a Continental nedves úton vált a mezőny legjobbjává. A Michelin Primacy szintén kiegyensúlyozott nyárigumi, mely ráadásul a fogyasztás és a kopás terén is a legjobban teljesített. A Toyo Proxes Comfort egyik kategóriában sem mutatott kiugróan jó eredményt, ellenben maximálisan kiegyensúlyozott, így sikerült elnyernie magának a lista legjobbjai közt az ötödik helyezést.
A második vonal változatos erősségeket vonultat fel
A mezőny második vonalában szereplő gumikról ugyanazt tudjuk elmondani, mint amit már az előző méretkategóriánál is említettünk. Ezek a gumik szintén jól teljesítenek és megbízhatóak, ellenben a választás előtt érdemes megvizsgálni, mely kritériumok terén produkáltak kiemelkedően, és miben teljesítettek alul a kategória győzteseihez képest.
A Nokian Wetproof abroncs például száraz és nedves útviszonyok mellett is kiváló választás lehet, sőt, a kopás szempontjából is a mezőny egyik legjobbja. Az üzemanyag-fogyasztásban való alulteljesítés miatt azonban csak a második vonal első helyét sikerült kiérdemelnie.
A következő 3 abroncs a kopás terén teljesített jól, nedves úton viszont nem sikerült a maximumot nyújtaniuk. Sőt, a Kumho Ecowing ES31 száraz úton sem teljesített túl fényesen, míg a Debica Presto HP2 éppen itt mutatta ki a foga fehérjét. A Kleber Dynaxer HP4, a Firestone Roadhawk és a Sava Intensa HP 2 csak nedves úton teljesített némileg alul, a többi kritériumban abszolút sikerült a legjobbakhoz hasonlóan megugraniuk a lécet.
A Barum Bravuris 5HM, az ESA-Tecar Spirit Pro, a Lassa Competus, illetve a Semperit Speed-Life 3 már kevésbé teljesített kiemelkedően, száraz úton például sok a gyengeségük, így és sokkal inkább tekinthetők erős középkategóriás gumiknak. Ettől függetlenül azonban ideális körülmények közt biztonságosan használhatók.
A Nankang Eco 2+ pedig nem véletlenül csúszott az utolsó előtti helyre, hiszen sem szárazon, sem nedvesen, sem pedig a kopás szempontjából nem teljesített jól, mindössze a "ajánlott" megjelölésnek elegendő teljesítményt sikerült nyújtania.
Egy versenyző elesett a küzdelemben
Annak ellenére, hogy az idei teszt sok jó gumiabroncsot vonultatott fel mindkét méretkategórián belül, sajnos a 215/60 R16 99V nyárigumik közt akadt egy, melynek nem sikerült megugrania a lécet, így ezt a szakértők egyáltalán nem ajánlják még azon sofőrök számára sem, akik spórolni szeretnének a szezonális gumicserén.
Ez az abroncs nem más, mint Kormoran Road Performance, mely a nedves úton rendkívül gyorsan eléri tapadási határait. Ez pedig sajnos a teljesítményére és a megbízhatóságára is negatív hatással van.
Persze, hogy valami jó tulajdonságot is említsünk azonban, érdemes kiemelni, hogy a Kormoran abroncsa az üzemanyag-fogyasztás terén a legjobb eredményt érte el, valamint a kopás terén is jó minősítést kapott.