• A gumiabroncs szerkezete
• A gumiabroncs jelölései
• Szakkifejezések
• Terhelési index
• Sebesség index
• Levegőnyomás ellenőrzése
• Szelepek
• Kerékcsavarok
• Gumiabroncsok kiegyensúlyozása
• Gumiabroncs károsodásai
• Rendellenes kopások
Szakkifejezések
- Szerkezet:
- A gumiabroncs karkasz konstrukció fajtája. A radiál építésű gumiabroncsokat "radial" vagy "R" jelöléssel látják el. Ez a leginkább elterjedt gumiabroncsfajta.
- Légzáró réteg:
- A gumiabroncs légtartását biztosítja
- Öv:
- Radiál gumiabroncs esetében a karkaszvázon elhelyezkedő övbetétekről van szó, amelyek a futófelület stabilitását biztosítják.
- Karkasz:
- A gumiabroncs teherhordó váza. Az övbetétetekkel és a perem közötti vázrésszel együtt.
- Futófelület:
- Mintával ellátott felület, amely biztosítja a gumiabroncs optimális kapcsolatát az útfelülettel.
- Mintaelem / mintaárok:
- Mintaelemek a futófelületen (mintaárok: negatív mintarész, mintaelem: pozitív mintarész).
- Oldalfal:
- A gumiabroncs oldalsó része
- Peremhuzalkarika:
- A gumiba ágyazott tekercselt acélhuzal-karika. Ez biztosítja a gumiabroncs feszes illeszkedését a kerékpánton.
- Tubeless (TL):
- Tömlő nélküli gumiabroncs beépített légzáró réteggel.
- Tube Type (TT):
- Csak belső tömlővel használható gumiabroncs.
- TWI;
- Tread Wear Indicator: Futófelületi kopásjelző, a hatóságilag megengedett minimális 1,6 mm-es mintázatmélységet mutatja.
- Szelep:
- A kerékpántra rögzítve (tömlő nélküli) vagy a tömlőbe vulkanizálva, a gumiabroncs levegővel való felfújását és a levegőnyomás ellenőrzését teszi lehetővé.
- Szelepvédő sapka:
- Védi a szelep szerkezetét a szennyeződéstől és nedvességtől. A szelep tömítése érdekében elengedhetetlen.
Terhelési index
A terhelési index a gumiabroncs maximális terhelhetőségét határozza
meg. Rövidítése: LI (Load Index) A táblázatban megadott kg értékek
normál kivitelű abroncs esetén 2.5bar, erősített kivitelű
gumiabroncsok estén 2.9bar keréknyomás esetén érvényesek. Kisebb keréknyomás alkalmazása esetén a gumiabroncsok terhelhetősége is kisebb!
-
- LI
- kg
- LI
- kg
- LI
- kg
- LI
- kg
- LI
- kg
- 70
- 335
- 80
- 450
- 90
- 600
- 100
- 800
- 110
- 1060
- 71
- 345
- 81
- 462
- 91
- 615
- 101
- 825
- 111
- 1090
- 72
- 355
- 82
- 475
- 92
- 630
- 102
- 850
- 112
- 1120
- 73
- 365
- 83
- 487
- 93
- 650
- 103
- 875
- 113
- 1150
- 74
- 375
- 84
- 500
- 94
- 670
- 104
- 900
- 114
- 1180
- 75
- 387
- 85
- 515
- 95
- 690
- 105
- 925
- 115
- 1215
- 76
- 400
- 86
- 530
- 96
- 710
- 106
- 950
- 116
- 1250
- 77
- 412
- 87
- 545
- 97
- 730
- 107
- 975
- 117
- 1285
- 78
- 412
- 88
- 545
- 98
- 730
- 108
- 975
- 118
- 1320
- 79
- 437
- 89
- 580
- 99
- 775
- 109
- 1030
- 119
- 1360
A gumiabroncsok terhelési indexe egy
méreten belül azonos (pl. az összes 175/70 R13 méretű
gumiabroncs terhelési indexe 82), kivéve az erősített kivitelű
abroncsokat, melyek terhelési indexe 3-4 értékkel magasabb. Ezek
általában nagyobb össztömegű gépkocsikhoz használatosak, de
vannak olyan méretek melyekből jellemzően csak erősített kivitel
készül. Az erősített kivitelt jelzi a méretjelölés végén
található XL (Extra Load) vagy RF (Reinforced) rövidítés is.
Sebesség index
A sebesség index az adott gumiabronccsal megengedett legnagyobb
sebességet határozza meg. Rövidítése: SI (Speed Index)
-
- SI
- km/h
- SI
- km/h
- SI
- km/h
- SI
- km/h
- SI
- km/h
- K
- 110
- P
- 150
- S
- 180
- H
- 210
- Y
- 300
- M
- 130
- Q
- 160
- T
- 190
- V
- 240
- ZR
- >240
Személygépkocsik esetében jellemzően a T(190km/h) a
legalacsonyabb sebességindex, míg nagyobb méretű abroncsok
esetében előfordul, hogy csak magas, 240km/h feletti
sebességindexű változatot gyártanak.
Nagy sebességindexű (W,Y) abroncsokon előfordul egy kiegészítő, ZR
jelölés is (pl. 225/45 ZR17 91Y), mely a nagy sebességű abroncsok
tradicionális jelölése, de nem mindegyik abroncson alkalmazzák.