• Az EU-s abroncscimke
• Üzemanyag-hatékonyság
• Fékezés nedves úton
• Gördülési zaj
• Amit az EU-s abroncscimke nem tartalmaz
• Hogyan válasszunk gumiabroncsot?
I. Az EU-s abroncscimke
Mi a közös a gumiabroncsban és a mosógépben?
A műszaki cikkekről jól ismert, energia-hatékonyságot jelző címke ez Európai Unió rendelete alapján 2012 novemberétől a gumiabroncsokon is megjelenik. Az EU-s abroncscimke azonban az energia-hatékonyságon túlmenően a
gumiabroncs biztonsági és környezetvédelmi jellemzőivel kapcsolatban is tartalmaz információkat. Az EU-s abroncscimke célja, hogy megkönnyítse a vásárlók döntését három lényeges paraméter, nevezetesen az üzemanyag-megtakarítás, fékezés nedves úton, ill. külső gördülési zaj tekintetében. Mivel a gumiabroncsok minősítése a háztartási eszközökhöz hasonlóan, szabványosított módszerek alapján történik, jó összehasonlítási alapot nyújt a különböző gyártók gumiabroncsaihoz.
A szabályozásról röviden
A 2012-ben életbe lépő EU szabályozás (1222/2009) célja a közúti közlekedésben részt vevő járművek biztonságának, hatékonyságának javítása, illetve a gumiabroncsok környezet-terhelésének csökkentése. Az elmúlt években egyre inkább megnőtt a vásárlók információ igénye a gumiabroncsok tényleges teljesítmény jellemzői iránt. Az EU-s szabályozás ehhez kíván segítséget nyújtani három fontos paraméter tekintetében. Az előírás értelmében 2012 november 1-től minden, 2012 július 1. után gyártott személy-, terepjáró-, kishaszonjármű- és teherautó gumiabroncson kötelező feltüntetni (vagy az értékesítési ponton el kell helyezni) az adatokat, a vásárlás előtti tájékoztatás érdekében. Továbbá a vásárláskor kapott számlán is fel kell tünteni az abroncscimke adatait.
II. Üzemanyag-hatékonyság
Egy gumiabroncs energia-hatékonysága a gördülési ellenálláson alapul. Egy gépjármű üzemanyag-fogyasztásának és az üvegház-hatásért is felelős szén-dioxid kibocsátásának kb. 20 százalékáért a gumiabroncsok gördülési ellenállása tehető felelőssé. Az arány kisebb tempónál, pl. városban magasabb, míg autópályán inkább a jármű légellenállása kerül előtérbe.
A gördülési ellenállás
A jármű gumiabroncsai forgás közben folyamatosan deformálódnak, ahogy a futófelület elemei fordulatról-fordulatra kapcsolatba lépnek az útfelülettel. A deformáció következtében a gumiabroncs melegszik és hő formájában energia távozik. Minél nagyobb a gumiabroncs deformálódása, annál nagyobb a gördülési ellenállása és ennek következtében a jármű fogyasztása. A gördülési ellenállás a gumiabroncs sajátosságaiból (mintázat, rugalmas oldalfal) eredően nem szüntethető meg teljesen, de a hatása jelentősen csökkenthető.
A gördülési ellenállás mérése
A gumiabroncsok tesztelése egy hitelesített mérődobon történik, valós körülményeket szimulálva. A mérést 80km/h sebességnek megfelelő fordulatszámmal, a gumiabroncs terhelhetőségének 80 százalékával végzik. A mérődobon a kerék forgatásához szükséges erőt mérik.
Osztályozás
A mért értékek alapján A-tól G-ig történik a besorolás (szgk. esetén; a D kategória egyelőre nincs használatban) Egy A kategóriás gumiabroncsokkal felszerelt személgépkocsi fogyasztása 7,5%-kal alacsonyabb lehet egy G kategóriás gumiabroncsnál. Egy
8 literes fogyasztású autónál ez
évi 10.000km futásteljesítménnyel számolva kb.
25.000Ft különbséget jelent évente!
Jó tudni!
Az abroncs gördülési ellenállására a szerkezeti kialakításon kívül a
keréknyomás van a legnagyobb hatással. Az előírtnál alacsonyabb nyomással használt gumiabroncs gördülési ellenállása megnő, ráadásul a futásteljesítménye is csökken.
A
téligumik gördülési ellenállása a mintázat sajátosságai miatt nagyobb, mint a nyárigumiké, ezért egy azonos márkájú téligumi besorolása alacsonyabb lehet, mint a nyárigumié.
III. Fékezés nedves úton
Bizonsági szempontból a gumiabroncs egyik legfontosabb jellemzője a nedves úton mért tapadás. Aki rendszeresen követi a teszteket az találkozott már vele, hogy a "no name" távolkeleti gumiabroncsok jellemzően ezen szoktak elbukni. A jó nedves tapadással rendelkező gumiabroncs fékútja csapadékos időben rövidebb. Az abroncscimkén feltüntetett adatokból éppen ezért ezt tartjuk elsődleges választási szempontnak.
A nedves tapadás mérése
Mérési paraméterek:
• fékezés ABS-szel 80km/h sebességről 20km/h-ra
• vízréteg vastagsága: 0,5-1,5mm
• téligumik: 2-20°C
• nyárigumik: 5-35°C
A gumiabroncs nedves úton való fékezési teljesítményét szabványosított körülmények között, személygépkocsival mérik. Az összehasonlíthatóság érdekében a gumiabroncsok teljesítményét egy referenciaabroncshoz hasonlítják.
Osztályozás
A referenciaabronccsal összhasonlítva történik a besorolás, a legjobb érték az A (D és G egyelőre nincs használatban). Az egyes kategóriák között kb. 2,6m a fékút különbsége.
A legjobb és legrosszabb minősítés között 18 méter is lehet.
Jó tudni!
A gyalogos átkelő szélessége 3 méter, egy átlagos személyautó hossza 4,5 méter, egy kamioné pedig 18 méter! És a vizsgálat során nem állóra fékezést, hanem 80km/h-ról 20km/h sebességre lassítást mérnek!
IV. Gördülési zaj
Hétköznapi életben a gumiabroncs komfortja szempontjából a leginkább meghatározó a gördülési zaj. Mi is gyakran halljuk vásárlóinktól elsődleges kritériumként, hogy csendes gumiabroncsot szeretnének vásárolni. A gördülési zaj forrása alapvetően a futófelület tagoltásga, a minta blokkok és árkok váltakozása.
A cimkén nem a jármű belsejében érzékelhető, hanem a kívül mérhető, elhaladási zaj értékét jelölik. A kettő nem hozható egyenes összefüggésbe, mert a jármű belsejében, menet közben tapasztalható gördülési zajt számtalan más dolog is (pl. az autó hangszigetelése, futómű kialakítása) befolyásolja. A kívül mérhető gördülési zaj feltüntetésének oka, hogy a zajterhelés is része a környezetszennyezésnek.
A gördülési zaj mérése
A vizsgálat során standard viszonyok mellett (útburkolat, sebesség, hőmérséklet), a pálya szélén elhelyezett mikrofonnal mérik a gördülési zajt. A cimkén feltüntett érték 80km/h sebességgel haladó jármű gumiabroncsai által keltett külső zaj decibel-ben megadott mértéke.
Osztályozás
A cimkén feltüntetésre kerül a zaj decibel-ben mértéke. Ezen kívül egy piktogram három különböző kategóriát határoz meg.
• három fekete ív: leggyengébb teljesítmény, a kibocsátott zaj a jövőben alkalmazott érték felett van, de a jelenlegi szabályozás szerint még engedélyezett
• kettő fekete ív: a gumiabroncs gördülési zaja megfelel a jövőben alkalmazandó (2012 és 2016 között életbe lépő) szabályozásnak
• egy fekete ív: a gördülési zaj legalább 3 decibellel alatta van a jövőben bevezetendő határértékeknek
A határértékek meghatározása nem csak a konkrét zaj értékétől, hanem a gumiabroncs méretétől, kivitelétől is függ, ezért előfordulnak azonos decibel értékkel rendelkező, de különböző piktogrammal jelölt abroncsok.
Jó tudni!
A decibel nem lineáris, hanem logaritmikus skála, legjobban ez felel meg az emberi hallószerv működésének. 3dB-lel nagyobb érték a zajkibocsátás kétszeresét jelenti. Számokban: egy 72dB zaj értékű gumiabroncs kétszer olyan hangos, mint egy 69dB értékű.
A gördülési zajt új gumiabroncsokon mérik, azonban az abroncs kopásképe (fokozott fűrészfogas kopás esetén) nagyban befolyásolja a gördülési zajt.
V. Amit az EU-s abroncscimke nem tartalmaz
Az abroncscimkén feltüntetett 3 paraméter fontos mérőszáma a gumiabroncs teljesítményének, ugyanakkor a teljes képhez ajánlott más egyéb jellemzők figyelembe vétele is. Gazdaságosság szempontjából fontos tényező a gördülési ellenálláson kívül a gumiabroncs futásteljesítmnye, élettartama is. Biztonsági szempontból lényeges a gumiabroncs kezelhetősége száraz és nedves úton, az aquaplaning hajlam vagy az irányíthatóság nagy sebességnél, hogy csak néhányat emeljünk ki a további fontos tényezők közül. A prémium gyártók egy gumiabroncs fejlesztése során akár 50-nél több szempontot is figyelembe vesznek, a teszteredményekben általában 15-20 különböző tulajdonság összesített eredményeit látjuk viszont. Fontos kiemelni, hogy az abroncs cimkézés mérési módszerei nem tartalmaznak semmilyen specifikációt a téli abroncsok vonatkozásában, így a téligumik alacsonyabb besorolásba kerülhetnek, mint a nyárigumik. Éppen ezért a megalapozott vásárlási döntéshez a jövőben is ajánlott figyelemmel kísérni a mérvadó szervezetek
gumitesztjeit (melyek oldalunkon is megtalálhatóak).
VI. Hogyan válasszunk gumiabroncsot?
Ahogy korábban is, a cimkézés bevezetése után is alapvetően a gépkocsi használat módjához (város, autópálya), vezetési stílushoz célszerű gumiabroncsot választani. Mint feljebb írtuk, a cimkén feltüntetett adatok közül a nedves tapadás a legfontosabb. A fennmaradó két paraméter közül a jellemzően autópályán autózóknak a gördülési zajra, míg városi használatban inkább a gördülési ellenállásra érdemes fókuszálni. Ez utóbbinál célszerű figyelembe venni a tesztekben megtalálható futásteljesítményt is, ugyanis egy alacsony fogyasztású, de hamar elhasználódó gumiabronccsal nem nyerünk semmit. Sportos vezetési sílushoz (jellemzően száraz, kanyargós utakon) nem sok támpontot nyújt a cimke, ez esetben marad a tesztek alapos böngészése.