Akciós téligumi kereső


Téligumi, téli gumi akció

A 7°C fokos szabály


Az autósok által valószínűleg unalomig ismert, miszerint 7°C fok alatt téli gumiabroncsokra kell váltani. Valószínüleg azt is sokan kívülről fújják már, hogy a nyárigumi anyaga és mintázata télen megkeményedik, ezért nem alkalmasak téli közlekedésre. De fejtsük ezt ki kicsit bővebben! A 7°C fokos szabály alapvetően nem azt jelenti, hogy ha egy őszi reggelen kinézve az ablakon, a hőmérő higanyszála 7°C alatt van, akkor irány a gumiszervíz. Inkább úgy értelmezendő, hogy ha a hőmérséklet tartósan ez alá csökken, akkor már elkerülhetetlen az átszerelés.


Nem érdemes halogatni a vásárlást


A korábbi évek tapasztalatai sok esetben felülírják az előbb említett 7°C fokos szabályt. A elmúlt években többször is tapasztalhattuk, hogy ősszel a napi árlaghőmérséklet egyik napról a másikra képes akár 10-15°C fokot is csökkeni. Sokan ekkor rohamozzák meg a szervizeket, vagy ami még rosszabb, csak akkor ha már tényleg esik a hó. Gyakori ilyenkor, hogy a szervizek csak 1-2 hétre előre tudnak időpontot adni! Másik fontos szempont, hogy a gyártók termelésének visszafogása miatt sajnos egyre gyakrabban előfordul, hogy szezonban bizonyos méretek vagy mintázatok hiánycikkek. Ekkor már bizony nem szabad válogatni, azt kell megvenni, ami kapható! Ha valaki előrelátó, akkor már októberben érdemes túlesni a cserén, sok bosszúságtól kimélhetjük meg ezzel magunkat. Ilyenkor, ha még nincs is 7°C alatt a hőmérséklet, annyira meleg már nincs, hogy az megviselné a téligumikat.


M+S, hópihe? Mit jelentenek ezek?


El kell oszlassunk egy tévhitet, az M+S jelzés önmagában nem elegendő! A jelölés a Mud and Snow (sár és hó) rövidítéséből származik, azonban semmilyen szabvány nem rögzíti eme jelzés használatát. Kínai gyártók némelyike szemérmetlenül feltünteti az egyébként szemlátomást egyértelműen nyári gumiabroncson is. Ezzel szemben a hópihe szimbólum csak akkor használható, ha a gumiabroncsok havon és jégen is teljesítik a szabványban előírt feltételeket. Ennek fényében némileg meglepő, hogy azokban az országokban, ahol kötelező a téligumi használata, a téligumik meglétét többnyire az M+S jelöléshez kötik.

hópihe m+s



Téligumi vs. ABS, ASR


A különböző menetdinamikai rendszerek (blokkolásgátló, kipörgésgátló, kitörésgátló) mind a gumiabroncsok tapadására építenek. A kipörgésgátló például addig csökkenti a kipörgő kerék fordulatszámát, amíg az megfelelő tapadást el nem ér, míg a blokkolásgátló a fékerőt csökkenti a tapadás eléréséhez szükséges mértékben. Könnyű belátni, hogy téligumi hiányában havon-jégen ezek a rendszerek tehetetlenek. Tehát a mindenféle 3 betűs rendszerek megléte nem helyettesíti a téligumit!


Téligumi vs. összkerékhajtás


Terepjárósok leggyakoribb érve, hogy az összkerékhajtás mindent megold. Valóban, de csak akkor, ha az elindulásról van szó. Fékezésnél viszont teljesen mindegy hány kereke hajtott az autónak. A balesetek nem az elindulni, hanem a megállni képtelen autók miatt következnek be!


Meddig használható a téligumi?


A jogszabály a gumiabroncs típusától függetlenül 1,6mm-t ír elő, azonban a téli gumiabroncsokat nem ajánlott 4mm-es profilmélységnél tovább használni. Ez alatt a téli gumi lamellái már nem működnek megfelelően, valamint a mintaárkok mélysége is kevés a nedvesség-latyak elvezetéséhez.


Téli autógumik mérete


Ha az autógyártó többféle méretet is ajánl az autóra, akkor télire célszerű a keskenyebb méretekből válogatni. A keskenyebb gumiabroncs ugyanis a nagyobb felületi nyomás (ugyanakkora súly nehezedik kisebb felületre) miatt jobban kiszorítja maga alól a latyakot, ezáltal nedves úton jobb tapadást biztosít, nehezebben csúszik meg.


Linkek:

Téligumi kereső
Hol kötelező a téligumi, hólánc?
Autótípusok gumi méretei
Gumiméret váltó
Gumiabroncs kisokos
Hasznos tanácsok


Bármilyen további kérdésben forduljanak bizalommal szakembereinkhez ügyfélszolgálatunkon!


© 2004, gumidirekt.hu Kft.
Minden jog fenntartva!